Utolsó módosítás: | 2024.10.04 13:14 |
Azonosító: | 02-001 |
Tanfolyamvezető: | Dr. Topár József - BME |
Tanfolyamszervező: | Boros Júlia |
Képzés indulásának dátuma: | 2024.11.07 |
Jelentkezési határidő: | 2024.10.20 |
Óraszám: | 200 |
Ár (nettó): | 561.000,-Ft |
Adó fajtája: | +ÁFA (27%) |
Bruttó ár: | 712.470,-Ft |
A képzés 2024. november 7-én indul.
A jelentkezéseket folyamatosan fogadjuk. Jelentkezés
A képzést a hallgatói igények és a lehetőség függvényében:
- jelenléti
- online
- vagy hibrid (vegyes) oktatási formában szervezzük.
Amennyiben megoszlik az igény a jelenléti és az online oktatási forma között, akkor a résztvevők elérik az órák dia és hang anyagát jelenidőben és felvételről is.
A vizsgákat jelenleg jelenléti formában kívánjuk megtartani.
Kiknek ajánljuk ezt a képzést?
A minőségmenedzsment (quality management, más szóhasználatban minőségbiztosítás, minőségirányítás) olyan átfogó szakmai terület, amely a termelés és a szolgáltatások minden területén, minden ágazatban nagy jelentőségű.
Az itt megszerzett képzettség előnyt jelenthet új állás, új munkakör elnyerésében, meglévő munkakörének megtartásában és a szakmai előrelépésben.
Példa olyan munkakörökre, amelyekben ez a képzettség előfeltételt vagy előnyt jelent:
- minőségügyi (minőségbiztosítási, minőségirányítási) mérnök (quality engineer, quality management engineer),
- minőségügyi menedzser (quality manager), folyamatmenedzser (process manager)
- minőségügyi vezető (magyar álláshirdetésekben ezt is gyakran quality manager-nek nevezik)
- minőségügyi auditor
- kis- vagy középvállalkozás tulajdonosa
- A képzés időterve:
- Órák száma: 200 óra (120 tantermi óra, 80 óra irányított otthoni gyakorlat)
Kezdés: (2024/2025) | 2024. november 7. csütörtök |
Befejezés: | 2025. május |
Lebonyolítás: | 1 nap/ hét, a hét azonos napjain |
órarend szerint, előreláthatólag csütörtök 9.00 órától 16.30-ig |
|
napi 8 tanóra | |
Házi feladatok: | Évközben, órarend szerint |
Vizsgák: | Évközben, órarend szerint |
Záródolgozat: | Beadás: 2025. szeptember |
Védés: 2025. október |
A képzés célja: A minőségmenedzsment rendszerekkel és modellekkel kapcsolatos rendszertechnikai, menedzseri, stratégiai, tervezési és szervezési, szabályozási és fejlesztési, jogi, szabványügyi és módszertani ismeretek összefoglaló és rendszerezett áttekintése, az eljárások és módszerek gyakorlása. A korszerű problémamegoldó módszertanok és eszközök megismerése.
A részvétel feltételei: Felsőfokú (egyetemi, főiskolai) végzettség, lehetőleg legalább kétéves szakmai tapasztalat. Előnyös, ha van minőségüggyel kapcsolatos gyakorlata. Egyéni elbírálás alapján nem befejezett felsőfokú végzettséggel rendelkezők is felvételt nyerhetnek. A felvétel a keretszám adta lehetőségekig, jelentkezési sorrendben történik, de előnyben részesülnek a szakmában dolgozók és a nagyobb szakmai tapasztalattal rendelkezők. A jelentkezők előképzettségével vagy szakmai tapasztalatával kapcsolatban személyes beszélgetésre is sor kerülhet.
Főbb témakörök:
- Minőségmenedzsment rendszerek
Minőségrendszerek fejlődése. Minőségellenőrzés, szabályozás, minőségbiztosítás, TQM, TQC.–Formalizált minőségmenedzsment rendszerek áttekintése. Iparág specifikus rendszerek, trendek. Követelmények a formalizált rendszerekben 1.- alapelvek, rendszerek sajátosságai, dokumentáció.– 2. – vezetés, erőforrások.– 3. – folyamatok szabályozásának alapelvei.– 4. – a rendszer mérése, auditálás követelményei.– 5. – mérés, elemzés, fejlesztés. TQM alapok, vevőközpontúság – Deming 14 pontja, alapelvek, kiegészítő elemek – vevő azonosítása, igényeinek meghatározása. Folyamatmenedzsment alapjai – folyamatok meghatározása, csoportosítása. Folyamatok folyamatos fejlesztése – PDCA, hat-hét lépés, …Vezetés szerepe, dolgozók bevonása és felhatalmazása – vezetői-menedzseri szerepkörök, bevonás és felhatalmazás feltételei, team munka alapjai. Szervezeti önértékelés, minőség díj modellek – önértékelés alapjai és a kialakítás módszerei, EFQM modell, CAF modell. Minőségmenedzsment rendszerek fejlesztése, – minőségköltségek. ISO-TQM-Hat szigma-Lean
- Minőségmenedzsment módszerek
Bevezető: minőségmenedzsment elvek, rendszerek és módszerek, a módszerek helye a minőségmenedzsmentben. A módszerek csoportosítása, jellemzése.
Csoportmódszerek: a team munka szerepe a minőségmenedzsmentben, a team munkát segítő módszerek: brainstorming, 635-ös delphi, nominális csoport módszer (NCM) és más hasonló módszerek.
Hibaelemző módszerek:
Hét régi (alapvető) módszer, folyamatábra, Pareto-diagram, Ishikawa-diagram, adatgyűjtő lapok, hisztogram, szóródási diagram, szabályozó kártya,
7 új módszer, affinitásdiagram, kapcsolati diagram, mátrixdiagram,nyíldiagram, fadiagram, mátrixelemzés, PDCP.
Minőségfejlesztő módszerek: FMEA, 5 Miért, Döntési mátrix és más hasonló módszerek.
Folyamatok vizsgálata: run chart, multivari chart, hisztogram, szabályozottság vizsgálata(SPC) (ellenőrzőkártya, mérési rendszerek vizsgálata, minőségképesség), szóródás-diagram, stb.
- Minőség és megbízhatóság
A termék, vagy szolgáltatás megbízhatóságán azt a képességét értjük, hogy a felhasználás, üzemeltetés meghatározott feltételei mellett megőrzi minőségét. Így a megbízhatóság a minőség időbeli alakulásának, dinamikájának tekinthető, vagyis a megbízhatóságot a termékek, vagy szolgáltatások minőségi alkotóelemeként kell tekintenünk.
A minőség és megbízhatóság kérdésköre a műszaki-, a technológiai- és a pénzügyi menedzsmentben egyaránt kiemelt szerepet tölt be. A tantárgy keretében a megbízhatóság elméleti és módszertani alapjait mutatjuk be, különös hangsúlyt helyezve a megbízhatóság valószínűségelméleti, alkalmazott statisztikai hátterére, valamint a megbízhatóság alapú üzemeltetés menedzsment vonatkozásaira.
A főbb témakörök:
- Megbízhatósági alapok, hibamentességi mutatók.
- Megbízhatósági eloszlások.
- Rendszerek megbízhatósága.
- Alapvető karbantartási stratégiák.
- Javíthatóság- és tartóssági mutatók.
- Megbízhatóság alapú karbantartás.
- Kapacitás- és költségtervezés.
- Total Productive Maintenance.
- Szolgáltatások minőségmenedzsmentje
Fogalmak áttekintése: szervezet, tevékenység, folyamat, termék. A szolgáltatás fogalma. A szolgáltatás mint folyamat és mint eredmény. Szolgáltatás, gondoskodás, önellátás. A szolgáltatások jellemzői, fajtái és összetevői. A szolgáltatási lánc. Szükséglet, igény, követelmény. Az emberi szükségletek hierarchiája és dinamikája. A szolgáltatási rendszer. Frontvonal és háttérszervezet. A szolgáltatási tevékenység elemei. A vevői megelégedettség. A Kano-modell. A fontosság és megelégedettség mérése. A ServQual modell. A szolgáltatás nemmegfelelőségei: A gap-modell. Hogyan nyújtsunk kiváló szolgáltatást? – „A 4 lépéses modell”
- Szervezet és üzleti környezete
Lassan nincs olyan év, ami ne tartogatna jelentős kihívásokat az üzleti élet szereplői és általában az emberek számára. A bizonytalanság fokozódni látszik, az érzékelt terhek nőnek, az üzleti siker alapvető jellemzői turbulens átalakuláson mennek át. A kurzus során a szervezetek és külső-belső környezetük interakcióival foglalkozunk. A téma tárgyalása során a stratégiai szemlélet fejlesztése, a komplex rendszerekben való gondolkodás képessége és a jövővel kapcsolatos bizonytalanság hajtó erejének felismerése kiemelt fókuszt kap. A kurzus során az alábbi témákkal foglalkozunk részleteiben:
- a stratégiai menedzsment rendszerkoncepciója: a cél, hogy a stratégiában való gondolkodás kulcselemeit tudatosítsuk, rendszerezzük és a résztvevők képesek legyenek a bizonytalansággal kapcsolatos alapvető attitűdjüket fejleszteni.
- szervezet és környezet kapcsolata: a cél, hogy megismerjük azon elméleteket, amelyek alapvető vezérelvei lehetnek a szervezetek fejlődésének, túlélésének.
- szervezeti alapformák és alkalmazhatósági feltételeik: a cél, hogy megismerjük a szervezetek kialakításának, egyben tartásának szempontjait és a környezeti feltételekhez történő igazodásukat.
- a szervezeti kultúra (belső környezet) és mérési lehetőségei: a cél, hogy a szervezeti kultúra egyes modelljeit részleteiben megismerjük és felismerjük a kulturális hálózatok erejének szerepét a szervezeti sikerben.
- szervezeti kultúra profilozása: a cél, hogy egy konkrét felmérőeszköz használatát megismerjék a kurzus résztvevői és képessé váljanak önállóan is felméréseket végezni, valamint az eredményeket értelmezni.
- Amennyiben rendelkezésünkre áll kellő mennyiségű idő, a nemzeti kultúra (külső környezet) értelmezését és a versenyképességre, szervezeti sikerre gyakorolt hatásait értelmezzük. A cél: a nemzeti és szervezeti kultúra összefüggéseit azonosítani és a befolyásolás lehetséges eszközeit megismerni.
- Metrológia. A műszaki színvonal elemzése
6.1 A metrológia alapjai. Méréstechnikai alapfogalmak, mérési módszerek. Minőségi mutatószámok. Dokumentálás. Joghatással járó mérések. Hitelesítés. Mérési hibák. Mérési bizonytalanság. A mérési eredmény megadása. (GUM). Alapvető mérési eljárások. Kalibrálás. Kalibráló laboratóriumok követelményei. Validálás. Mérésirányítási rendszerek. Konfirmálás.
6.2 A műszaki színvonal értékelése. Műszaki színvonal mérése. Funkcióelemzés. Skálák.. Az értékelési tényezők súlyozása. A műszaki színvonal elemzés megvalósítása, hagyományos elemző módszerek.
- Válogatott fejezetek a minőségüggyel kapcsolatos szakismeretek
köréből
7.1. Auditok módszerei és tapasztalatai. – 7.2. Prezentációs módszerek. – 7.3. Autóipari tapasztalatok. – 7.4 Szabványosítás, tanúsítás, akkreditálás. A szabványok helye a minőségügyben. A szabványosítás hazai és nemzetközi rendszere. Az európai direktívák. Harmonizált szabványok. Az „Új megközelítés”. Tanúsítás. A CE jelölés. Az EU-ban elfogadott tanúsítási modulok. Laboratóriumok akkreditálása. Tanúsító szervezetek akkreditálása. 7.5. Információmenedzsment – minőségmenedzsment
A résztvevők teljesítményének értékelése: Az értékelés az otthoni gyakorló feladatok, az írásbeli és a szóbeli vizsgák eredményeinek súlyozásával történik. A képzés záródolgozat elkészítésével és megvédésével zárul.
A képzés elvégzéséről szóló igazolás: A vizsgaeredmények a hallgatók részére kiállított un. „Továbbképzési leckekönyv”-be kerülnek bejegyzésre. A tanfolyamot eredményesen elvégzők TANÚSÍTVÁNY-t kapnak, amely feljogosítja a résztvevőket a BME Mérnöktovábbképző Intézet „Minőségügyi mérnök” (előtanulmányaik szerinti mérnöki felsőfokú végzettséget igazoló oklevél esetén), „Minőségügyi menedzser” (ha az előtanulmányok mérnökitől eltérő felsőfokú végzettséget igazolnak) cím használatára.
A részvételi díj tartalmazza az oktatási segédanyagok, a vizsgáztatás és a záródolgozat konzultáció valamint védés díját is.
A tanfolyam megfelel az Európai Minőségügyi Szervezet (EOQ) harmonizált tanúsítási / regisztrálási rendszere szerinti „EOQ Minőségügyi Rendszermenedzser” képzés követelményeinek. Ennek megfelelően a „Minőségügyi mérnök – Minőségügyi menedzser” címet nyújtó tanfolyam eredményes elvégzése után a hallgatók kérhetik az EOQ-tól az „EOQ Minőségügyi Rendszermenedzser” jegyzékbe való felvételüket és jogosultságukat a cím használatára.
Tananyagok és módszertan: A résztvevők részben nyomtatott, részben Moodle rendszerről letölthető tananyagot kapnak. A képzés lényegi részét alkotják a gyakorlatok, továbbá az otthoni munka. Az otthoni gyakorló feladatok lehetőség szerint a hallgató saját tapasztalataihoz, illetve munkaköri feladataihoz kapcsolódnak.
Az online oktatás során használt rendszerek és azok technikai igénye a következő:
Adobe Connect
Használatának műszaki feltételei:
- webináron való részvételhez legalább 5Mbps/2Mbps Internet elérés
- fix telepítésű vagy mobil eszköz (PC, munkaállomás, laptop, tablet, okos telefon)
- Windows, MacOs, iOs, Andoid, Linux operációs rendszerek
- működőképes és letesztelt mikrofon és hangszóró eszköz. Preferált a head-set, hogy ne alakulhasson ki gerjedés
- ritka esetben előfordulhat webkamera használat is, ez nem elvárt.
- telepített Adobe Connect alkalmazás (elérhető Windows, MacOS, iOS és Android rendszerekre), vagy Internet böngésző (Linux-on csak böngészőn keresztül használható), a hozzáférés linkjét az Intézet megküldi
Moodle e-learning keretrendszer.
Mivel ezt az eszközt többnyire asszinkron módon használjuk, kivéve persze egy időzített és időkorláttal ellátott vizsgákat, sokkal kevesebb az elvárás műszakilag az irányában.
Technikailag szükséges hozzá:
- Tananyagok eléréséhez legalább 2Mbps/1Mbps Internet elérés (LAN, wifi, mobil Internet).
- Vizsgák alkalmával lehetőleg, stabil, vezetékes (LAN) Internet. Ajánlott a mobil Internet mellőzése, már csak annak az okán is, hogy forgalom alapú az elszámolása és könnyű kifutni a keretből.
- Fix telepítésű vagy mobil eszköz (PC, munkaállomás, laptop, tablet, okos telefon)
- Windows, MacOs, Linux, iOs, Android operációs rendszerek
- Internet böngésző (Chrome, Firefox, Edge, Safari, stb.)
A Moodle hozzáférést, (link, jelszó, felhasználónév ) az intézet megküldi.
További információk:
Dr. Topár József
tanfolyamvezető
e-mail: topar.jozsef{at}gtk.bme.hu
Boros Júlia
tanfolyamszervező
+36 1 463 2905