A projektek fő megvalósítója a Mérnöktovábbképző Intézeten belül működő Oktatásinnovációs és Felnőttképzési Központ.
A Digitally Signed Credentials – Smart Motivation with Stackability (DISCO SMS) projekt (Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek, Projektazonosító: 2024-1-HU01-KA220-VET-000247638, futamidő: 2024.11.01 – 2026.10.30) a DISCO VET projekt folytatása, amely az oktatás és képzés átalakítására törekszik, a soft skillek (puha készségek) előtérbe helyezésével. A mai dinamikus és multikulturális világban a kommunikáció, az együttműködés, az alkalmazkodás és az érzelmi fejlődés képessége ugyanolyan fontos, mint a technikai tudás. A DISCO SMS ezért olyan hatékony módszertant dolgoz ki, amely az Open Badge technológia segítségével ismeri el és jutalmazza ezeket a kulcskészségeket. A projekt középpontjában egy VET (szakoktatási és szakképzési) tanároknak és trénereknek szóló képzés áll, amely gamifikációval és digitális jelvényekkel ismeri el a tanulók soft skilljeit – látható, hordozható, többnyelvű és társadalmi, valamint szakmai kontextusban is értelmezhető módon. A projekt továbbá foglalkozik a DcP jelvénykibocsátó rendszer fejlesztésével, amely egymásra épülő digitális jelvényeket tartalmaz, szabványosított, többnyelvű metaadatokkal.
A Digital-Reskilling at Universities (D-RESKILL@U) projekt (Erasmus+ KA2 Partnerségek a felsőoktatásban, Projektazonosító: 2021-1-FR01-KA220-HED-000023060, futamidő: 2021.11.01 – 2023.10.30) válasz volt az európai képzési intézmények – különösen az élethosszig tartó tanulás terén – előtt álló kihívásokra az egészségügyi, társadalmi és környezeti válságok közepette. A projekt célja hatékony és megfizethető újra- és továbbképzési eszközök kidolgozása volt, hogy javítsa a munkaerő foglalkoztathatóságát a gyorsan változó munkakörnyezetben. A Sorbonne Université koordinálásával a projekt európai felsőoktatási intézmények számára készített útmutatót innovatív online élethosszig tartó tanulási programok létrehozásához, alapképzés utáni szinten. A stratégia az Európai Készségfejlesztési Menetrendhez igazodott, különös tekintettel az esélyegyenlőségre és befogadásra mint a társadalmi-gazdasági fejlődés hajtóerejére. A projekt hangsúlyozta az állami egyetemek kulcsszerepét a hozzáférhető, gyakorlatorientált és válaszképes élethosszig tartó tanulási lehetőségek biztosításában, az ESCO (European Skills/Competences, Qualifications, and Occupations) adatbázis és fejlett digitális eszközök karrierirányításhoz történő alkalmazásával. A D-RESKILL@U projekt együttműködésen és innováción alapuló megközelítése hozzájárult az inkluzívabb és rugalmasabb élethosszig tartó tanulási modellek megalapozásához Európában.
A Digitally Signed Credentials and Open Badges in VET and HE (DISCO VET) projekt (Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek, Projektazonosító: 2020-1-HU01-KA202-078793, futamidő: 2020.11.01 – 2023.02.28) a digitális tanúsítás és hitelesítés fejlesztésére fókuszált az oktatásban, különösen a szakképzés és a folyamatos szakmai fejlődés (CPD) területén, az Open Badge és nyílt oktatási gyakorlatok alkalmazásával. A projekt a rugalmas és szabványosított digitális képesítések növekvő szükségességére válaszolt. Főbb eredményei közé tartozik a Displayer Platform létrehozása: egy nyílt forráskódú platform, amely lehetővé teszi a jelvények kibocsátását, megszerzését, tárolását és megjelenítését – fejlett keresési és kezelési funkciókkal. A platformot integrálták az Europass Digitális Tanúsítvány Infrastruktúrával (EDCI), így biztosítva az interoperabilitást és a további fejlesztést. Elérhető itt: https://dcp.discovet.eu/. További eredmény egy 30 órás kurzus az Open Badge és digitálisan aláírt tanúsítványok kibocsátói számára.
A Data Understanding and Communication Knowledge and Skills for Trainers and Teachers in VET and HE (DUCK) projekt (Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek – 2018-1-HU01-KA202-047809, futamidő: 2018.01.11 – 2021.02.28) online képzési modulokat fejlesztett az adatok értelmezésére és kommunikációjára (DUC) a CPD, VET és felsőoktatási környezetben. A projekt célcsoportja tanárok, oktatók és diákjaik voltak, azzal a céllal, hogy erősítsék az adatelemzési és bemutatási készségeket, ezzel javítva az oktatás és a foglalkoztathatóság minőségét. Ahogy az iparágak egyre inkább az IoT és Big Data adataira támaszkodnak, úgy váltak elengedhetetlenné az erős elemző és kommunikációs készségek. Noha a Business Intelligence eszközök elérhetősége nőtt, az adatvizualizáció és -értelmezés területén hiányosságok maradtak – ez a tanárok értékelési adatokra épülő oktatási fejlesztéseit is befolyásolta. A projekt gyakorlati eszközöket adott az oktatók kezébe az adatértés oktatásba és munkaerőpiacba történő integrálására.
A Vocational Online Collaboration for Active Learning (VOCAL) projekt (Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek, Projektazonosító: 2016-1-HU01-KA202-022916, futamidő: 2016.10.01 – 2018.09.30) a felsőoktatási tanárok és szakképzési trénerek közötti nyílt együttműködést támogatta, célja online, nyílt és együttműködésen alapuló tanulási tevékenységek kialakítása volt különböző célcsoportok számára, a digitális, szociális és interkulturális kompetenciák beépítésével. A projekt képzési anyagokat fejlesztett, valamint személyes, egyhetes tréningeket szervezett, ahol a résztvevők elsajátíthatták a minőségi tanulási tartalmak digitalizálását; online együttműködésen alapuló tanulási tevékenységek tervezését; nemzetközi, interkulturális hallgatói csoportok mentorálását; közösen tervezett nyílt és online tananyagok kidolgozását. A projekt elősegítette a képzéshez való hozzáférést a C-VET-en (folyamatos szakképzés) keresztül, az online és nyílt tantervfejlesztés, valamint a tanárok és trénerek együttműködésének támogatásával.
Az Added VALue Learning for Preschool Teachers & Pedagogical Coordinators (AVAL) projekt (Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek, Projektazonosító: 2017-1-ES01-KA201-038113, futamidő: 2015.11.01 – 2018.10.30) a 3–12 éves gyermekek oktatásában az értékalapú nevelés előmozdítását célozta meg. Az AMEI-WAECE vezetésével, kilenc európai ország partnereinek részvételével zajló projekt célja az volt, hogy modernizálja az oktatást az etikai, társadalmi, demokratikus és környezeti értékek tantervbe történő beépítésével. A projekt 45 oktatási egységet fejlesztett ki, amelyek interaktív és gyakorlati osztálytermi tevékenységeken keresztül tanítják az alapvető életre szóló értékeket. Ezek a több nyelven elérhető anyagok segítik a pedagógusokat az értékalapú nevelés felelősségteljes és hatékony megvalósításában.
A Continuing Education to Preschool Teachers and Education Directors through Online Trainings (EduTeach) projekt (Erasmus+ KA2 Stratégiai Partnerségek, VG-SPS-BY-15-36-013864, futamidő: 2015.09.01 – 2018.08.31) egy nemzetközi, interdiszciplináris együttműködésben zajló projekt volt, amelyet az Európai Bizottság támogatott az Erasmus+ program keretében. A projekt célja egy moduláris képzési program tervezése, tesztelése és megvalósítása volt, amely a 0–6 éves gyermekek neveléséért felelős szakemberek igényeihez és érdeklődéséhez igazodik Európa-szerte. A képzések rugalmas és egyéni tanulási lehetőséget kínáltak, infokommunikációs technológiákon alapulva, interaktív és önálló tanulási tevékenységek kiegyensúlyozott kombinációjával. A felhasználói igényfelmérés és a képzések értékelése alapján a projekt célja az online képzési modellek, módszerek és didaktikai stratégiák kutatása és fejlesztése volt. Az eredmények közé tartozott egy interaktív, multimédiás tanulási modulokat tartalmazó sorozat; egy 8 európai nyelven elérhető digitális tananyag-adatbázis; valamint egy tanulási platform, amely az online képzési program otthonául szolgált.
A Digital Resources as a new strategical factor for a renovation of modernization in Higher Education (D-TRANSFORM) projekt (KA2 Stratégiai Partnerségek, Projektazonosító: 2014-1-FR01-KA203-002425, futamidő: 2014.09.01 – 2017.08.31) az európai felsőoktatási rendszerek modernizációjához járult hozzá az EU 2011-es Modernizációs Menetrendje alapján. A projekt különös figyelmet fordított a felsőoktatás minőségének és relevanciájának javítására új technológiák és rugalmasabb, személyre szabott oktatási módszerek révén, valamint a felsőoktatásba történő beruházások növelésére, sokszínűbb és rugalmasabb – többek között magánforrásokra támaszkodó – finanszírozási modellek segítségével. A projekt képzési programot valósított meg európai egyetemek vezetői (rektorok, rektorhelyettesek) számára, a digitális technológiák (MOOC-ok stb.) és a nyílt oktatási források (OER) felsőoktatásban betöltött átalakító szerepére fókuszálva.
Központunk húsz éve vesz részt nemzetközi projektekben. Az aktualitás megőrzése érdekében a fenti lista az elmúlt tíz év fejlesztéseit tartalmazza.